![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
POSTUL MARE | ||
![]() |
"Postul omoară patimile cele de suflet pierzătoare și desfătările cele omorâtoare, și cu adevărat așază pornirile și mișcările inimii." (stihira a 4-a, prima tricântare, oda a 8-a, utrenia din Miercurea brânzei)
"Darul postului strălucind ne trimite nouă raze, curățind mai întâi curgerea gândurilor și gonind întunericul sațiului. Pentru aceasta cu osârdie să-l primim, credincioșii." (stihira a 2-a, prima tricântare, oda a 9-a, utrenia din Miercurea brânzei)
"De bucate postind, suflete al meu, și de pofte necurățindu-te, în deșert te lauzi cu nemâncarea; că de nu ți se va face ție pricină de îndreptare, ca un mincinos vei fi neplăcut Domnului, și demonilor celor răi te vei asemăna, care niciodată nu mănâncă. Deci caută să nu faci netrebnic postul păcătuind; ci nemișcat să rămâi față de pornirile cele fără de cale, părându-ți că stai înaintea Mântuitorului Celui ce S-a răstingnit. Ci mai ales să te răstigniști împreună cu Cel ce S-a răstignit pentru tine, strigând către El: Pomenește-mă, Doamne, cînd vei veni întru împărăția Ta." (samoglasnica zilei de la stihoavna utreniei din Miercurea brânzei)
"Suflete, oprește-ți gura cu postul și cu cuget de pace, și hrănește pe Domnul cu facerea de bine, aducându-i lui bucatele virtuții, ca niște jertfe binemirositoare, și strigă neîncetat: Binecuvântați lucrurile Domnului pe Domnul." (stihira a 4-a, prima tricântare, oda a 8-a, utrenia din Joia brânzei)
Biserica Ortodoxă propune credincioșilor ei să întâmpine Paștile - sărbătoare a sărbătorilor și moment de maximă bucurie - printr-o destul de lungă perioadă de reculegere și post (într-un sens mai larg, după cum ne arată cântările Triodului). Se întâmplă multe lucruri foarte specifice, unice și minunate în aceste câteva săptămâni ale Postului Mare:
muzica din biserică se cântă pe tonuri mai triste și mai tânguitoare (ca a unor fii risipitori care ne întoarcem dintr-un exil voluntar și călătorim înapoi spre Părintele nostru)
cântarile și imnele amintesc cu deosebire căderea noastră (dar și putința de a ne ridica, cu ajutorul lui Dumnezeu) și slăbiciunea firii noastre (dar, iarăși, și putința de a depăși acestea cu harul lui Dumnezeu primit la Botez)
slujbele sunt mai lungi și mai dese și cuprind rugăciuni și ritualuri unice, cum ar fi rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, Deniile, Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul sau Liturghia Darurilor mai-înainte sfințite
veșmintele preoților și odoarele în care este înveșmântată biserica sunt de culoare închisă (neagră sau violet/purpuriu închis, de obicei)
postul de bucate și abstinența în viața sexuală, precum și reducerea privitului la televizor (de exemplu), sunt o invitație de a investi, mai mult decât de obicei, energia noastră fizică în cele spirituale, prin transformarea și transfigurarea ei (din dragostea fizică față de partener în dragostea spirituală către tot aproapele), prin milostenie (din banii ce ar trebui sa ne rămână în plus de pe urma postului), prin lecturi din Biblie și alte cărți duhovnicești (din timpul rămas prin faptul că ne uităm mai puțin la televizor, bunăoară) etc.
Toate acestea creează deci o întreagă atmosferă în viața noastră - tot așa după cum dacă avem invitați acasă creăm atmosfera dorită punând o anumită muzică, aprinzând lumânări etc. -, atmosferă care să ne conducă la o stare sufletească pe care Biserica o consideră de mare folos: tristețea radioasă (sau strălucitoare, sau luminoasă).
Sintagma aceasta - tristețe radioasă (strălucitoare/luminoasă) - simplă și frumoasă și profundă în același timp: ea spune că, pe de o parte, suntem triști, pentru că vedem toată slăbiciunea noastră, deasa noastră aplecare către rău, păcătoșenia noastră; pe de altă parte, însă, știm că Dumnezeul nostru este Iubire și că este un Dumnezeu înțelegător, milostiv și iubitor de oameni, care vrea mântuirea, iar nu pierzarea noastră, și care pentru asta S-a făcut om și a pătimit pentru noi, și încă pătimește, pentru fiecare dintre noi, până la sfârșitul timpurilor. Și asta ne dă nădejde, asta transfigurează tristețea noastră, o penetrează de lumina Domnului, cu Care împreună-călătorim pe calea spre înviere.
Când un om purcede într-o călătorie trebuie să cunoască încotro se îndreaptă. La fel se întâmplă și cu Postul. Mai presus de orice, Postul este o călătorie duhovnicească, iar destinația sa este Pastele, "Praznic al praznicelor". El este pregătirea pentru "plinirea Paștelui, descoperirea cea adevărată".
Cu mult înainte de începutul propriu-zis al Postului, Biserica face cunoscută apropierea acestuia și ne invită să pășim în perioada de pregătire de dinainte de Post. Astfel, cu mult înainte ca ostenelile actuale ale Postului să înceapă, Biserica ne atrage atenția asupra seriozității acestora și ne invită să reflectăm asupra semnificației lor. Înainte de a putea "practica" Postul, ni se dă tâlcul său. Această pregătire include cinci Duminici consecutive ce preced Postul, fiecare din acestea prin pericopele sale biblice specifice fiind dedicată unor aspecte fundamentale ale pocăinței.
Prima înștiințare referitoare la Post este făcută în Duminica în care se citește pericopa evanghelică despre Zaheu (Luca, XIX, 1 10). Aceasta este istoria unui om care era prea mic de statură pentru a-1 vedea pe lisus, dar care dorea atât de mult să-l vadă încât s-a urcat într-un copac. Iisus a răspuns dorinței acestuia și a mers în casa lui. Astfel, tema acestei prime vestiri este dorința. Zaheu și-a dorit "lucrul bun", el a dorit să vadă și să se apropie de Hristos. El este primul simbol al pocăinței, pentru că pocăința începe ca o redescoperire a naturii profunde a tuturor dorințelor; dorința după Dumnezeu și după dreptatea Lui, după viața adevărată.
Următoarea Duminică este numită Duminica Vameșului și a Fariseului". În ajunul acestei zile, Sâmbăta, la Vecernie, cartea liturgică folosită de-a lungul Postului Paștelui Triodul își face prima sa apariție, iar texte din el sunt adăugate la imnurile și rugăciunile de rând ale slujbelor săptămânale de înviere. Acestea dezvoltă următorul aspect major al pocăinței: smerenia. Pericopa evanghelică (Luca, XVIII, 1014) ne înfățișează un om satisfăcut întotdeauna de sine și care consideră că se supune tuturor cerințelor religiei. El este sigur pe sine și mândru de el. În realitate, totuși, el a falsificat sensul religiei. El o reduce astfel la observații externe și își măsoară cucernicia prin prisma zeciuielii pe care o dădea la templu. Însă vameșul se smerește pesine și smerenia sa îl îndreptățește pe el în fața lui Dumnezeu. Dacă există o calitate morală aproape desconsiderată și chiar negată astăzi, aceea, într-adevăr, este smerenia. Perioada de post începe astfel printr-o căutare, o rugăciune de smerenie, care este începutul adevăratei pocăințe.
În a treia Duminică din perioada pregătirii pentru Post, auzim parabola Fiului Risipitor (Luca, XV, 11-32). Împreună cu imnurile cântate în această zi, parabola ne dezvăluie timpul pocăinței ca fiind întoarcerea omului din exil. Fiul risipitor, ni se spune, a plecat într-o țară îndepărtată, cheltuind toți banii pe care îi avea. O țară îndepărtată! Această definiție a condiției noastre umane, pe care trebuie să ne-o asumăm și să ne-o impropriem atunci când începem să ne apropiem de Dumnezeu, este unică. Este ușor, într-adevăr, să mă spovedesc că nu am postit în zilele rânduite, că nu mi-am făcut rugăciunile sau că m-am mâniat. Este un lucru diferit, totuși, acela de a realiza dintr-o dată că am pângărit și că mi-am pierdut frumusețea sufletească, că sunt departe de adevărata mea casă, de adevărata mea viață, și că ceva prețios, curat și frumos a fost rupt fără speranță în structura intimă a existenței mele.
Aceasta și numai aceasta este pocăința, dorința adâncă de a te reîntoarce, de a te înapoia, de a recăpăta căminul pierdut. Eu am primit de la Dumnezeu bogății minunate: întâi de toate viața și posibilitatea de a mă bucura de ea, de a o umple de sens, de dragoste și cunoaștere; apoi în Botez noua viață a lui Hristos însuși; darul Sfântului Duh, pacea și bucuria împărăției veșnice. Am primit cunoașterea lui Dumnezeu și prin El cunoașterea întregii Creații și puterea de a fi Fiul lui Dumnezeu. Și toate acestea le-am pierdut, toate acestea le risipesc în tot timpul, nu numai prin "păcatele" și "greșelile" personale, ci prin păcatul păcatelor: îndepărtarea dragostei mele de la Dumnezeu, preferând "țara îndepărtată" în locul minunatei Case a Tatălui.
Dar Biserica este aici ca să-mi amintească de ceea ce am
părăsit și am pierdut.
Și atunci, când îmi amintesc, găsesc în mine dorința și
puterea de a mă reîntoarce; "...mă voi întoarce la Tatăl Meu
plângând cu lacrimi: primește-mă ca pe unul din slujitorii Tăi".
O particularitate liturgică a acestei "Duminici a Fiului
Risipitor" trebuie menționată aici în mod special. La Utrenia de
Duminică, după solemnul și veselul Psalm al Polieleului, cântăm
tristul și nostalgicul Psalm 136:
"La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns când ne-am adus
aminte de Sion...
Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin?
De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea!
Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce
aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al
bucuriei mele."
Acesta este Psalmul înstrăinării. El era cântat de evrei în
captivitatea lor babilonică, pe când se gândeau la orașul sfânt al
Ierusalimului. El a devenit pentru totdeauna cântecul omului
atunci când realizează îndepărtarea sa de Dumnezeu și, realizând
aceasta, devine om din nou...
Acest Psalm va fi cântat încă de două ori, în ultimele două Duminici, înainte de începerea Postului. El ne înfățișează Postul însuși ca pelerinaj și pocăință ca reîntoarcere.
Următoarea Duminică este numită "Duminica lăsatului sec de carne" pentru că de-a lungul săptămânii ce urmează este rânduită de către Biserică o postire parțială abținerea de la consumul de carne. Această rânduială urmează a fi înțeleasă în lumina a ceea ce s-a spus mai înainte despre sensul pregătirii înainte de Post. Biserica începe acum să ne "acomodeze" cu efortul duhovnicesc pe care-1 va aștepta de la noi șapte zile mai târziu. Treptat, ea ne poartă întru acest efort cunoscând neputința noastră, anticipând slăbiciunea noastră sufletească. În ajunul acestei zile (Sâmbăta lăsatului sec de carne), Biserica ne invită la o pomenire generală a celor ce "au adormit întru nădejdea învierii și vieții veșnice". Aceasta este, într-adevăr, ziua cea mare de rugăciune a Bisericii pentru cei morți. Pentru a înțelege sensul legăturii dintre Postul Paștelui și rugăciunea pentru cei adormiți, trebuie să ne amintim că creștinismul este religia iubirii.
Hristos le-a lăsat apostolilor nu o doctrină a mântuirii individuale, ci o nouă poruncă "să se iubească unul pe altul", adăugând: "întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unul către altul"
Dar cum putem începe întoarcerea noastră către Dumnezeu, împăcarea noastră cu Dumnezeu, dacă înăuntrul nostru noi nu ne întoarcem la porunca cea mare a iubirii? Rugăciunea pentru cei morți este expresia fundamentală a Bisericii ca iubire. Ne rugăm lui Dumnezeu să-i pomenească pe cei pe care noi îi pomenim și facem aceasta tocmai pentru că îi iubim. Rugându-ne pentru ei, ne întâlnim cu ei în Hristos, care este dragoste și care, pentru că este dragoste, înfrânge moartea, care este ultima biruință asupra înstrăinării și lipsei de dragoste.
Marele priveghi al Duminicii lăsatului sec de carne pentru cei adormiți servește ca model pentru toate pomenirile celor plecați dintre noi și se repetă a doua, a treia și a patra Sâmbătă din Postul Paștelui.
Dragostea constituie din nou tema evangheliei din "Duminica lăsatului sec de came". Pericopa evanghelică pentru această zi ne prezintă parabola lui Hristos despre înfricoșătoarea Judecată (Matei, XXV, 31 -46)... Parabola Judecății de Apoi ne vorbește despre iubirea creștină. Nu toți suntem chemați să lucrăm pentru "umanitate", cu toate acestea fiecare dintre noi a primit darul și harul iubirii lui Hristos... Astfel, chiar dacă am acceptat sau nu această responsabilitate, chiar dacă am iubit sau am refuzat să iubim, vom fi judecați. Pentru că "întrucât unuia dintre acești prea mici frați ai Mei ați făcut, Mie mi-ați făcut..."
Iată-ne ajunși la ultimele zile dinaintea Postului. Deja din
timpul săptămânii lăsatului sec de carne, care precede "Duminica
Iertării", două zile Miercurea și Vinerea au fost rezervate
spre o "postire" deplină: Sfânta Liturghie nu se va oficia, iar
întreaga rânduială și tipicul slujbelor poartă caracteristicile
liturgice ale Postului. Miercurea, la Vecernie, ne bucurăm de
venirea Postului prin acest imn minunat:
"Răsărit-a primăvara postului și floarea pocăinței. Deci să ne
curățim pe noi fraților de toate spurcăciunea și Dătătorului de
lumină să-I zicem: Slavă Ție, Unule Iubitorule de oameni."
Biserica pomenește apoi, în Sâmbăta lăsatului sec de
brânză, pe toți bărbații și femeile care au fost "luminați prin
postire": sfinții, care sunt modelele pe care trebuie să le urmăm,
călăuzitori în dificila "artă" a postirii și a pocăinței. În nevoința
la care suntem gata să purcedem nu suntem singuri:
"Veniți toți credincioșii să lăudăm cetele cuvioșilor părinți: pe
Antonie căpetenia, pe luminatul Eftimie; pe fiecare deosebi și pe toți
împreună și viețile acestor ca un alt Rai al desfătării cu gândul
socotindu-le..."
Avem sprijinitori și pilde:
"Mulțimile călugărilor, pe voi îndreptătorilor părinți cuvioși, vă
cinstim; că prin voi, pe cărarea cea dreaptă, cu adevărat a umbla am
cunoscut".
În cele din urmă vine ultima zi, numită de obicei "Duminica
Iertării" dar al cărei nume liturgic trebuie de asemenea
menționat: "Izgonirea lui Adam din Rai". Această denumire
totalizează, într-adevăr, întreaga pregătire pentru Post. Acum
știm că omul a fost creat pentru Rai, pentru cunoașterea lui
Dumnezeu și pentru comuniunea harică cu El. Păcatul omului 1-a
lipsit pe om de acea viață binecuvântată iar existența lui pe
pământ s-a transformat într-un exil. Hristos, Mântuitorul lumii,
deschide ușa raiului celui ce-L urmează iar Biserica, prin
dezvăluirea frumuseții împărăției lui Dumnezeu prin viața
noastră, un pelerinaj către patria noastră cerească. Astfel, la
începutul Postului suntem ca și Adam:
"Scosu-s-a Adam din Rai pentru mâncare; pentru aceasta și
șezând în preajma lui plângea tânguindu-se și cu glas de umilință
zicea: Vai mie ce am pătimit cu ticălosul. O poruncă am călcat a
Stăpânului meu și de tot binele m-am lipsit. Raiule preasfinte, cel
ce ești pentru mine sădit și pentru Eva încuiat, roagă pe Cela ce te-a
făcut pe tine și pe mine m-a zidit ca să mă satur de florile tale. Pentru
aceasta și Mântuitorul către dânsul a zis: Zidirea mea nu voi să piară
ci voi să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină. Că pe cel
ce vine la Mine nu îl voi goni afară."
Postul este eliberarea de sub robia noastră față de păcat, din temnița "acestei lumi". Iar pericopa evanghelică a acestei ultime Duminici (Matei, VI, 1421) stabilește condițiile acestei eliberări. Prima este postirea refuzul de a accepta dorințele și îndemnurile firii noastre decăzute, ca fiind normale, efortul de a ne descătușa din stăpânirea cărnii asupra duhului. Pentru a fi eficace, totuși, postul nostru nu trebuie să fie fariseic, nu trebuie să ne "fălim" întru acesta. Nu trebuie "să ne arătăm oamenilor că postim, ci Tatălui nostru Care este în ascuns". Cea de-a doua condiție este iertarea "că de veți ierta oamenilor greșalele lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru Cel ceresc".
Postul Paștelui începe, de fapt, de la Vecernia din această Duminică. Această slujbă unică, atât de adâncă și frumoasă, lipsește din atât de multe biserici ale noastre. Totuși nimic nu destăinuie mai bine "tonalitatea" Postului Mare în Biserica Ortodoxă; nicăieri nu se manifestă mai bine chemarea sa profundă către om. Slujba începe cu o vecernie solemnă, cu slujitori îmbrăcați în veșminte luminoase. Stihurile care urmează Psalmului "Doamne strigat-am către Tine..." anunță venirea Paștelui și, dincolo de Post, apropierea Paștelui!
"Vremea postului să o începem luminat, supunându-ne pe noi nevoințelor celor duhovnicești. Să ne lămurim sufletul, să ne curățim trupul. Să postim precum de bucate așa și de toată patima, desfătându-ne cu bunătățile Duhului. Întru care petrecând cu dragoste, să ne învrednicim toți a vedea prea cinstita patimă a lui Hristos, Dumnezeu și Sfintele Paști, duhovnicește bucurându-ne".
Urmează, apoi, Vohodul cu cântarea: "Lumină lină a Sfintei slave". Preotul slujitor înaintează către "locul cel înalt" din spatele altarului pentru a vesti Prochimenul de seară, care întotdeauna anunță sfârșitul unei zile și începutul alteia. Prochimenul cel Mare al acestei zile vestește începutul Postului
"Să nu întorci fața Ta de la sluga Ta; Când mă necăjesc degrab mă auzi Ia aminte spre sulfetul meu, Și-1 mântuiește pre el"
Ascultă melodia unică a acestui stih această strigare care dintr-o dată umple biserica: "când mă necăjesc degrab mă auzi" și vei înțelege acest moment de început al Postului Mare: tainica întrepătrundere dintre deznădejde și nădejde, dintre întuneric și lumină.
Repetăm de cinci ori Prochimenul și iată că Postul a sosit! Veșmintele luminate sunt puse deoparte; luminile sunt stinse. Vom rătăci patruzeci de zile prin deșertul Postului, dar la capăt strălucește deja lumina Paștelui, lumina împărăției lui Dumnezeu.
Pentru mulți, dacă nu pentru majoritatea creștinilor ortodocși, Postul Paștelui constă dintr-un număr limitat de reguli și prescripții formale predominant negative: abținerea de la anumite mâncăruri, dansuri și chiar filme. Acesta reprezintă gradul nostru de înstrăinare față de adevăratul duh al Bisericii, care ne este aproape imposibil de înțeles, și anume că Postul înseamnă și altceva" ceva fără de care toate aceste rânduieli își pierd în mare parte semnificația. Acest altceva" poate fi cel mai bine descris ca o "atmosferă", "un climat" în care fiecare din noi intră, ca fiind mai întâi o stare a minții, a sufletului, un duh care timp de șapte săptămâni pătrunde întreaga noastră existență. Să subliniem încă o dată că scopul Postului nu este acela de a ne sili să acceptăm câteva obligații formale, ci acela de a ne "ușura" inima, încât aceasta să se poată deschide către realitățile duhovnicești, să cunoască tainica "sete și foame" după comuniunea harică cu Dumnezeu.
Această "atmosferă" de post, această unică "stare a minții", este determinată în mare măsură de slujbe, de o multitudine de schimbări ce intervin în viața liturgică, în această perioadă.
Impresia generală este aceea de "tristețe strălucitoare". Chiar și cel care posedă cunoștințe limitate despre slujbe, intrând într-o biserică în timpul unei slujbe de post, înțelege aproape imediat, sunt sigur, ce semnificație are această expresie oarecum contradictorie. Pe de o parte, o anumită tristețe tainică pătrunde slujbele: veșmintele sunt întunecate, slujbele sunt mai lungi decât de obicei și mai "monotone", totul este foarte așezat. Iar apoi începem să realizăm că această lungime și "monotonie" a slujbelor sunt necesare dacă dorim să descoperim tainica și la început nevăzuta lucrare a slujbei în noi. Încetul cu încetul, începem să înțelegem, sau mai degrabă să simțim, că această tristețe este într-adevăr "luminoasă", ca o transformare tainică ce este gata să se petreacă în noi.
"Strălucire tristă": tristețea înstrăinării mele de Dumnezeu, a pustiului devenit viața mea; strălucirea prezenței și iertării lui Dumnezeu, bucuria redobânditei dorințe după Dumnezeu, pacea căminului regăsit. Acesta este duhul slujbelor de Post; aceasta este prima impresie generală în sufletul meu.
Dintre toate cântările și rugăciunile din timpul Postului, o singură scurtă rugăciune poate fi considerată rugăciunea specifică a acestuia. Tradiția o atribuie unui mare învățător al vieții duhovnicești Sfântul Efrem Sirul: "Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire și al grăirii în deșert nu mi-1 da mie. Iar duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-1 mie, robului Tău. Așa Doamne, împărate, dăruiește-mi ca să-mi văd greșalele mele și să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin". Această rugăciune este citită de două ori la sfârșitul fiecărei slujbe din timpul Postului Mare, de Luni până Vineri (nu și Sâmbetele și Duminicile), căci, după cum vom vedea mai târziu, slujbele acestor zile nu urmează celor săvârșite de obicei în timpul Postului Mare. La prima citire o metanie urmează fiecărei cereri. Apoi facem cu toții douăsprezece închinăciuni, spunând: "Dumnezeule, curățește-mă pe mine păcătosul!" întreaga rugăciune este repetată cu o singură metanie la sfârșit.
De ce ocupă un loc așa de important această scurtă și simplă rugăciune în slujbele de Post? Pentru că recapitulează într-un mod unic toate elementele pozitive și negative ale pocăinței și constituie, să spunem așa, o "verificare" pentru ostenelile noastre personale de-a lungul Postului. Acestea au ca scop mai întâi eliberarea noastră de câteva boli duhovnicești fundamentale, ce ne modelează viața și fac practic imposibilă chiar încercarea de a ne întoarce noi înșine către Dumnezeu. După fiecare cerere a rugăciunii facem o metanie. Metaniile nu sunt limitate la rugăciunea Sfântului Efrem Sirul dar constituie una din caracteristicile distinctive ale întregului cult din timpul Postului. Ascetismul creștin este o luptă nu împotriva, ci pentru trup. Din acest motiv, întreaga ființă umană suflet și trup face pocăință. Trupul participă la rugăciunea sufletului întocmai cum sufletul se roagă prin și în trup. Metaniile, semne "psihosomatice" ale pocăinței și ale smereniei, ale adorării și ale ascultării, reprezintă astfel prin excelență ritualul de Post.
Rugăciunea Bisericii este întotdeauna biblică adică exprimată în limbajul, imaginile și simbolurile Sfintelor Scripturi. De-a lungul Postului Paștelui, dimensiunii biblice a slujbelor i se dă o atenție sporită. Se poate spune că cele patruzeci de zile ale Postului reprezintă, într-un fel, întoarcerea Bisericii într-o stare spirituală a Vechiului Testament timpul de dinainte de Hristos, timpul pocăinței și al așteptării (lui Mesia n.tr.), timpul "istoriei mântuirii", curgând către împlinirea sa în Hristos. Această reîntoarcere este necesară pentru că, chiar și așa, noi aparținem timpului de după Hristos, pentru că îl cunoaștem pe Hristos și am fost "botezați întru El", pentru că permanent cădem de la viața cea nouă primită de la El, iar aceasta presupune căderea din nou în timpul "vechi". Biserica, pe de o parte, este deja "acasă", pentru că ea este "harul Domnului nostru lisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh"; însă, pe de altă parte, este de asemenea pe "calea sa" ca pelerinajul lung și dificil către împlinirea a toate în Dumnezeu, către venirea lui Hristos și sfârșitul vremurilor.
Două principii fundamentale stau la baza întrebuințării Vechiului Testament în slujbele Postului: "dubla citire" a Psaltirii și lectio continua, adică, practic, citirea în totalitatea lor a celor trei Cărți: Facerea, Proorocia lui Isaia și Pildele lui Solomon.
Psalmii au ocupat întotdeauna un loc central și într-adevăr unic în slujbele creștine. Biserica vede în ei nu numai cea mai bună, adecvată și perfectă expresie a rugăciunii, pocăinței, adorației și laudei (către Dumnezeu n.tr.), ci și o adevărată icoană verbală a lui Hristos și a Bisericii, o revelație în Revelație. Pentru Sfinții Părinți, spune un exeget al scrierilor acestora, "numai Hristos și Biserica Sa se roagă, plânge și vorbește în această Carte". De la începuturi, Psalmii au constituit adevărata bază a rugăciunii Bisericii, "limbajul său natural". Ei sunt folosiți în cult mai întâi ca "Psalmi permanenți", adică ca material permanent în toate slujbele zilei: "Psalmul de seară" (Psalmul 104) la Vecernie; Cei șase Psalmi (Psalmii 3, 38, 63, 88, 103, 143), Laudele (Psalmii 148, 149, 150) la Utrenie; grupuri de câte trei Psalmi la Ceasuri etc. Din Psaltire se alege prokeimenul, stihurile pentru Aliluia etc, pentru toate praznicele și pomenirile de peste an. Și, în final, întreaga Psaltire, împărțită în douăzeci de părți sau Catisme, este cântată în totalitate în fiecare săptămână, la Vecernii și Utrenii. Citirea Psaltirii de două ori în timpul Postului Mare constituie a treia folosire a acesteia; Psaltirea este cântată nu odată, ci de două ori în fiecare săptămână a Postului Mare, iar fragmente din ea sunt incluse în ceasurile trei și șase.
Să sperăm, deci, că așa cum duhul și semnificația Postului sunt regăsite, aceasta va însemna, de asemenea, și redescoperirea Sfintelor Scripturi ca adevărata hrană duhovnicească și comuniune harică cu Dumnezeu.
Postul Mare are propria sa carte liturgică Triodul. Acesta conține cântări și pericope biblice pentru fiecare zi a perioadei Postului, începând cu Duminica Vameșului și a Fariseului și sfârșind cu Vecernia din Sfânta și Marea Sâmbătă. Din păcate, foarte puțini oameni cunosc și înțeleg astăzi frumusețea și adâncimea unică a acestei imnografii a Postului. Adevărata descoperire și preocupare a Postului este aproape pierdută astăzi și nu există altă cale mai apropiată de redescoperire a sa decât printr-o ascultare atentă a cântărilor Triodului. De-a lungul a patruzeci de zile, Crucea lui Hristos, învierea Sa și bucuria strălucitoare a Paștelui sunt cele ce constituie "sistemul de referință" absolut pentru întreaga imnografie a Postului; o permanentă aducere aminte a faptului că oricât de îngustă și dificilă este calea, în cele din urmă, aceasta conduce la masa lui Hristos în împărăția Sa. După cum am spus deja, nădejdea și pregustarea bucuriei pascale pătrunde în întreg Postul și reprezintă adevărata motivație pentru ostenelile din timpul Postului.
Triodul Cartea neștiută și uitată! Dacă știm doar că există, prin el putem regăsi impropriindu-ni-1 încă odată nu numai duhul Postului ci și duhul Ortodoxiei însăși, duhul viziunii sale pascale asupra vieții, morții și veșniciei.
Dintre toate rânduielile liturgice aparținând Postului, una este de o importanță crucială pentru înțelegerea acestuia, iar aceasta, fiind specifică Ortodoxiei, este în multe feluri o cale spre înțelegerea tradiției sale liturgice. Această rânduială este aceea care interzice oficierea Sfintei Liturghii în zilele de rând. Indicațiile sunt clare: nu se săvârșește nicidecum Sfânta Liturghie în zilele de Luni până Vineri din timpul Postului, cu o singură excepție la sărbătoarea Bunei Vestiri, dacă aceasta cade întruna din aceste zile. Miercurea și Vinerea este totuși rânduită o slujbă de seară specială a Sfintei Euharistii; aceasta se numește Liturghia Darurilor mai înainte sfințite.
Cea dintâi și cea mai importantă caracteristică a Liturghiei Darurilor mai înainte sfințite o reprezintă faptul că ea este o slujbă de seară. Dintr-un punct de vedere formal, aceasta este o slujbă a Sfintei împărtășanii ce urmează Vecerniei. La începutul dezvoltării sale era lipsită de solemnitatea pe care o are astăzi, așa încât legătura sa cu slujba zilnică de seară era mai mult decât evidentă. Prima problemă se referă, deci, la caracterul vesperal al Liturghiei. Știm deja că în tradiția ortodoxă Sfânta Euharistie este întotdeauna precedată de o perioadă de postire deplină. Acest principiu general explică faptul că pentru Sfânta Euharistie, diferită ca formă de toate celelalte slujbe, nu s-a fixat o oră anume, pentru că timpul săvârșirii sale depinde în primul rând de caracterul zilei în care ea urmează a fi săvârșită. Astfel, la un praznic mare, Tipicul rânduiește o împărtășire foarte matinală, deoarece privegherea îndeplinește rolul postului sau a pregătirii. Pentru un praznic mic, fără priveghere, Sfânta Euharistie este mutată la o oră mai târzie, astfel încât cel puțin teoretic în oricare din zilele săptămânii ea trebuie să aibă loc la prânz. În cele din urmă, în zilele în care se rânduiește un post aspru sau deplin de-a lungul zilei, Sfânta Euharistie "întreruperea" postului se primește seara. Înțelesul acestor rânduieli, care din nefericire sunt complet uitate și neglijate astăzi, este foarte simplu. Sfânta Euharistie fiind întotdeauna sfârșitul pregătirii, plinirea nădejdii, își are timpul său de săvârșire sau kairos, corelat cu durata postului deplin. Acesta din urmă fie ia forma unui Priveghi de toată noaptea, fie se ține individual. în timp ce zilele de Miercuri și Vineri ale Postului Mare sunt zile de abstinență totală, slujba Sfintei împărtășanii, care este plinirea postului, devine o prăznuire de seară.
Este important faptul că ne întoarcem acum la ideea și experiența Postului ca o călătorie duhovnicească al cărei scop este să ne treacă dintr-o stare spirituală în alta. Așa cum am spus-o deja, marea majoritate a creștinilor de astăzi neglijează acest scop al Postului și îl privesc doar ca pe o perioadă în timpul căreia "trebuie" să-și împlinească obligația religioasă împărtășania "o dată pe an" și să se supună unor restricții alimentare ce urmează a fi înlocuite curând cu dezlegarea de după Paște. Iar când nu numai laicatul dar și mulți preoți, în același timp, au acceptat această idee simplistă și formală despre Post, adevăratul duh al Postului aproape că a dispărut din viață. Reconsiderarea liturgică și duhovnicească a Postului este una din cele mai urgente cerințe, care nu poate fi realizată decât dacă se întemeiază pe o înțelegere reală a ritmului și structurii liturgice a Postului.
La începutul Postului, ca un "debut" al acestuia, ca un "acordaj" înainte de "armonia" deplină, găsim Marele Canon de pocăință al Sfântului Andrei Criteanul. Împărțit în patru părți, este citit la Vecernia cea Mare, în serile primelor patru zile ale Postului. Canonul poate fi descris cel mai bine ca o plângere de pocăință care ne vorbește despre proporțiile și adâncimea păcatului, tulburând sufletul cu jale, căință și nădejde. Rolul și scopul Canonului cel Mare este să ne descopere păcatul și, astfel, să ne conducă spre pocăință; să descopere păcatul nu prin definiții și înșiruiri ci printr-o adâncă meditație asupra măreței istorii biblice, care este, cu adevărat, o istorie a păcatului, a pocăinței și a iertării. Această meditație ne duce într-o cultură duhovnicească diferită, ne provoacă cu o viziune total diferită asupra omului, asupra vieții sale, asupra țelurilor și motivațiilor sale. Ea reface în noi spațiul spiritual fundamental în cadrul căruia pocăința devine din nou posibilă.
Pentru a fi ascultat cum se cuvine, Canonul cel Mare presupune, desigur, cunoașterea Sfintei Scripturi și priceperea de a ne împărtăși din meditațiile asupra înțelesurilor Canonului pentru noi. Dacă astăzi atât de mulți oameni îl consideră plicticos și fără sens, aceasta e din cauza credinței lor, care nu se mai hrănește din izvorul Sfintelor Scripturi care, pentru Părinții Bisericii, era izvorul credinței. Trebuie să învățăm din nou cum să intrăm într-o lume ca aceea descoperită de Biblie și cum să trăim în ea; și nu există o cale mai bună către această lume decât Liturghia Bisericii, care nu reprezintă numai transmiterea unor învățături biblice ci tocmai descoperirea felului biblic de viață. Călătoria Postului începe astfel cu o reîntoarcere la "punctul de plecare" lumea Creației, Căderii și Răscumpărării, o lume în care toate lucrurile vorbesc de Dumnezeu și reflectă slava Sa, în care toate întâmplările sunt îndreptate spre Dumnezeu, în care omul găsește adevărata dimensiune a vieții sale și, având temelia în aceasta, face pocăință.
Sfinții Părinți compară adesea Postul cu călătoria de patruzeci de ani a poporului ales în pustiu. Știm din Biblie că pentru a salva poporul Său de la deznădejde și pentru a le descoperi, de asemenea, planul Său (de mântuire a lumii n.tr.) Dumnezeu a săvârșit multe minuni de-a lungul acestei călătorii; prin analogie, același model de explicație este dat de Sfinții Părinți și celor patruzeci de zile ale Postului. Deși finalitatea sa este Paștele, țara făgăduită a împărăției lui Dumnezeu, Postul Paștelui are la sfârșitul fiecăreia din săptămânile sale un "popas" special o anticipare a acelei finalități. Sunt două zile "euharistice" Sâmbăta și Duminica.
Toate Sâmbetele anului liturgic își dobândesc înțelesul de la două Sâmbete
importante: aceea a învierii lui Lazăr, care a avut loc în lumea
aceasta și care este vestirea și încredințarea învierii cea de obște
și aceea din Sfânta și Marea Sâmbătă a Paștelui, când moartea
însăși a fost schimbată și a devenit "puntea" către viața nouă a
noii Creații.
De-a lungul Postului, acest înțeles al Sâmbetelor capătă o
intensitate deosebită întrucât scopul Postului este tocmai acela
de a regăsi sensul creștin al timpului ca pregătire și pelerinaj și
de a redescoperi starea de "străin" și "călător" pe care o are
creștinul în această lume (I Petru, II, 11). Aceste Sâmbete se
referă la ostenelile Postului în legătură cu plinirea viitoare și
astfel dau Postului ritmul său deosebit. Pe de o parte Sâmbăta, în
Post, este o zi "euharistică" marcată prin săvârșirea Liturghiei
Sfântului Ioan Gură de Aur, iar Euharistia înseamnă totdeauna
sărbătoare. Totuși, caracterul specific al acestei sărbători este
acela că se referă el însuși la Post ca la o călătorie, răbdare și
osteneală, devenind astfel o "escală" al cărei scop este să ne facă
să medităm asupra scopului ultim al acestei călătorii. Aceasta
este în mod deosebit vădită în succesiunea citirii Apostolului din
Sâmbetele Postului, când pericopele sunt alese din Epistola către
Evrei a Sfântului Apostol Pavel, în care tipologia istoriei
mântuirii, peregrinării, făgăduința și credința în cele ce vor veni ocupă un loc central.
Sâmbetele Postului, după cum am spus-o mai înainte, au și o temă sau dimensiune secundară: aceea a morții. Cu excepția primei Sâmbete, care este prin tradiție închinată Sfântului Teodor Tiron, și celei de a cincea aceea a Acatistului Bunei Vestiri cele trei Sâmbete ce rămân sunt zile de pomenire obștească a tuturor celor care "întru nădejdea învierii și a vieții celei veșnice" au adormit întru Domnul. Această pomenire, după cum am spus-o deja, pregătește și anunță Sâmbăta din Săptămâna Patimilor. Rugăciunea pentru morți nu înseamnă doliu și nicăieri nu este aceasta mai bine vădită decât în relația dintre pomenirea obștească a morților în Sâmbetele în general și în Sâmbetele Postului Mare în special. Strălucirea Sâmbetei lui Lazăr și pacea luminoasă a Sfintei și Marii Sâmbete sunt acelea care constituie înțelesul morții creștine și al rugăciunilor noastre pentru cei morți.
În prima Duminică, Biserica prăznuiește "Biruința Ortodoxiei" pomenirea victoriei asupra iconoclasmului și restabilirea cultului icoanelor în Constantinopol la anul 843. Legătura acestei prăznuiri cu Postul Mare este una pur istorică: prima "biruință a Ortodoxiei" a avut loc în această Duminică. Același este adevărul despre prăznuirea, în cea de a doua Duminică din Postul Mare, a Sfântului Grigore Palama. Osândirea detractorilor săi și apărarea învățăturilor sale de către Biserică în secolul al XlV-lea a fost aclamată ca a doua biruință a Ortodoxiei și, din acest motiv, prăznuirea sa anuală a fost rânduită pentru cea de a doua Duminică a Postului Mare. Importante și pline de înțeles după cum sunt în sine , aceste pomeniri sunt independente de Postul Paștelui într-atât încât putem să le plasăm în afara domeniului acestei lucrări. Mult mai "integrate" în Postul Paștelui sunt pomenirile Sfântului Ioan Scărarul în cea de a patra Duminică și ale Sfintei Maria Egipteanca în cea de a cincea Duminică. În amândouă, Biserica vede mesagerii ascetismului creștin Sfântul Ioan exprimând rânduielile ascetismului în scrierile sale, iar Sfânta Maria în viața sa. Pomenirea lor în timpul celei de-a doua jumătăți a Postului este în mod evident destinată să încurajeze și să inspire străduințele credincioșilor în ostenelile lor duhovnicești din timpul Postului.
A treia Duminică a Postului este numită "închinarea Sfintei Cruci". La Privegherea acestei zile, după Doxologia cea Mare, Sfânta Cruce este adusă într-o procesiune solemnă în mijlocul Bisericii și rămâne acolo pentru întreaga săptămână cu un ritual special de închinare de-a lungul fiecărei slujbe. Este de remarcat faptul că tema Sfintei Cruci, care domină imnologia acestei Duminici, nu este dezvoltată în termeni de suferință ci în termeni de biruință și de bucurie. Mai mult decât atât, cântările-temă (irmoase) ale Canonului Duminicii sunt luate din slujba pascală "Ziua învierii" iar Canonul este o parafrază a Canonului Paștelui. Înțelesul tuturor acestora este clar. Suntem la înjumătățirea Postului. Pe de o parte străduințele psihice și duhovnicești, dacă sunt sincere și consecvente, încep să se facă simțite; povara lor devine mai obositoare, osteneala noastră mai vizibilă. Avem nevoie de sprijin și încurajare. Pe de altă parte, suportând această osteneală, urcând muntele până la acest punct, începem să vedem sfârșitul călătoriei noastre, iar razele Paștelui cresc în strălucire. Postul este propria noastră răstignire, trăirea noastră, așa cum este ea, limitată, a poruncii lui Hristos pe care o auzim în pericopa evanghelică a acestei Duminici: "Dacă vreun om vrea să-Mi urmeze Mie, acela să se lepede, de sine, să-și ia crucea sa și să-Mi urmeze Mie" (Matei, VIII, 34). Dar nu putem să ne luăm crucea și să-L urmăm pe Hristos dacă nu avem Crucea Sa, pe care a luat-o asupra-Și pentru mântuirea noastră. Crucea Lui este aceea care ne mântuiește, nu a noastră! Crucea Lui este aceea care dă nu numai sens ci și putere celorlalți.
Se mai explică prăznuirea de azi și în alt chip. După cum cei care călătoresc pe o cale aspră și lungă, zdrobiți de oboseală, dacă întâlnesc pe cale un copac umbros se odihnesc puțin, așezându-se sub el, și oarecum refăcuți termină și restul drumului, tot așa și acum, în timpul postului, a fost sădită de Sfinții Părinți la mijlocul acestei căi obositoare Crucea cea aducătoare de viață, spre a ne odihni, a răsufla și a ne face pe noi cei osteniți sprinteni și ușori pentru restul ostenelii.
Sau altă explicație. După cum la venirea unui împărat sunt purtate înainte steagurile lui și sceptrul, iar în urmă vine și el, plin de veselie și de bucurie pentru biruința avută, iar împreună cu el se bucură și supușii, tot așa și Domnul nostru Iisus Hristos, vrând să arate biruința asupra morții și că are să vină cu slavă în ziua Învierii, a trimis înainte sceptrul Lui, semnul Lui cel împărătesc, crucea cea de viață făcătoare, care ne umple de multă bucurie, ne dă foarte mare ușurare și ne pregătește să fim gata să primim pe împărat și să scoatem strigăte de bucurie întru întâmpinarea Biruitorului.
A fost așezată Sfânta Cruce în săptămâna de la mijloc a postului celui de patruzeci de zile pentru următoarea pricină: Sfântul Post de patruzeci de zile se aseamănă cu izvorul cel din Mera, din pricina asprimii, amărăciunii și lipsei de trai bun ce ne face postul. După cum dumnezeiescul Moise când a băgat lemnul în mijlocul izvorului 1-a îndulcit, tot așa și Dumnezeu, Care ne trece prin Marea Roșie cea spirituală și ne scoate de la nevăzutul Faraon, prin lemnul cel de viață făcător al cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, îndulcește amărăciunea postului celui de patruzeci de zile și ne mângâie pe noi care trăim ca în pustie până ce ne va duce, prin învierea Lui, la Ierusalimul cel spiritual.
Sau altă explicație. Deoarece crucea se numește și este pomul vieții, iar acel pom a fost sădit în mijlocul raiului, în Eden, în chip potrivit și dumnezeieștii Părinți l-au sădit pe acesta în mijlocul postului celui de patruzeci de zile ca să ne amintească și de lăcomia lui Adam, dar în același timp să ne arate prin pomul acesta și înlăturarea osândei lui. În adevăr dacă mâncăm din el nu mai murim, ci trăim.
"Prin puterea Crucii, Hristoase Dumnezeule, păzește-ne de ispitele celui viclean, învrednicește-ne să ne închinăm dumnezeieștilor tale Patimi și Învierii celei purtătoare de viață, ducând la capăt cu ușurință calea acestui post de patruzeci de zile și ne miluiește pe noi ca un singur bun și de oameni iubitor. Amin."
Astfel, întăriți și liniștiți, începem partea a doua a Postului, încă o săptămână și, în cea de a patra Duminică, auzim vestirea: "...Fiul Omului se va da în mâinile oamenilor și-L vor ucide, iar după ce-L vor ucide, a treia zi va învia" (Marcu, IX, 31). Accentul se mută acum de la noi, de la pocăința și ostenelile noastre, către faptele ce s-au făcut "pentru noi și pentru a noastră mântuire".
"Doamne, Dumnezeule, Cel ce ne-ai dat să pregustăm astăzi prin învierea lui Lăzar Sfânta Săptămână cea înainte-strălucitoare, ajută-ne să săvârșim călătoria postului. Ajungând la cea de-a doua vreme a postirii să punem început vieții dumnezeiești, ca atingând săvârșirea ostenelilor noastre să primim bucuria cea nepieritoare."
La Utrenia din Joia celei de a cincea săptămâni auzim încă o dată Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, de data aceasta în totalitatea sa. Dacă la începutul Postului acest Canon a fost ca o ușă ce ne-a condus către pocăință, acum, la sfârșitul Postului, el pare ca un "rezumat" al pocăinței și ca o împlinire a acesteia. Dacă la început îl ascultam doar, acum, cuvintele sale, pline de înțeles, au devenit cuvintele noastre, plângerea, nădejdea și pocăința noastră și, de asemenea, o "evaluare" a nevoințelor noastre postiitoare: cât de multe din acestea au devenit cu adevărat ale noastre? Cât de departe am ajuns pe calea acestei pocăințe? Pentru că toate cele ce ne privesc se apropie de sfârșit, de acum înainte îi urmăm pe ucenici, care "erau pe drum, suindu-se la Ierusalim, și lisus mergea înaintea lor". Iar lisus le-a spus: "Iată, ne suim la Ierusalim și Fiul Omului va fi dat în mâna arhiereilor și cărturarilor; și-L vor osândi la moarte, și-L vor da pe mâna păgânilor, și-L vor batjocori, și-L vor scuipa, și-L vor biciui, și-L vor omorî, dar după trei zile va învia" (Marcu, X, 3245). Aceasta este Evanghelia celei de a cincea Duminici.
Tonul slujbelor Postului se schimbă. Dacă de-a lungul primei părți a Postului ostenelile noastre ținteau la propria noastră curățire, acum suntem făcuți să înțelegem că această curățire nu reprezenta o finalitate în sine, ci ea trebuie să ne conducă la contemplarea, înțelegerea și improprierea tainei Crucii și Învierii. Sensul nevoințelor noastre ni se descoperă acum ca o participare la această taină cu care eram atât de obișnuiți, încât o acceptam de la sine și pe care acum o uităm pur și simplu. Și în timp ce-L urmăm, urcând la Ierusalim împreună cu ucenicii, suntem "uimiți și temători".
A șasea și cea din urmă săptămână a Postului este numită "Săptămâna Stâlpărilor". În timpul celor șase zile care premerg Sâmbetei lui Lazăr și Duminicii Stâlpărilor (Floriilor n.tr.), slujbele Bisericii ne îndeamnă să fim urmăritorii lui Hristos, după cum întâi El însuși ne vestește moartea prietenului Său iar apoi începe călătoria Sa către Betania și Ierusalim. Tema și tonul săptămânii sunt date Duminică seara, la Vecernie:
"începând cu dragoste a șasea săptămână a cinstitului post, să aducem credincioșilor cântare înaintea prăznuirii stâlpilor Domnului Celui ce vine în slavă cu puterea dumnezeirii în Ierusalim, ca să omoare moartea."
Centrul atenției este Lazăr, boala sa, moartea sa, mâhnirea rudeniilor sale și răspunsul lui Hristos la toate acestea. Întreaga săptămână este astfel petrecută în contemplația duhovnicească asupra viitoarei întâlniri dintre Hristos și moarte întâi în persoana prietenului Său, apoi în însăși moartea lui Hristos. Este apropierea acelui "ceas al lui Hristos" despre care El a vorbit adesea și spre care a fost orientată întreaga sa slujire pământească.
Învierea lui Lazăr, minunata prăznuire a acelei Sâmbete unice, se află spre sfârșitul Postului Mare. În Vinerea de dinainte cântăm: "Săvârșind patruzeci de zile cele de suflet folositoare...", iar în termeni liturgici, Sâmbăta lui Lazăr și Duminica Stâlpărilor (a Floriilor) sunt "începutul Crucii". Dar ultima săptămână a Postului Mare, care este o continuă înainte-prăznuire a acestor zile, este revelarea ultimă a înțelesului Postului.
Așadar este foarte important să redescoperim înțelesul și ritmul Postului ca adevărata pregătire pentru marele astăzi al Paștelui. Am văzut până acum că Postul are două părți. Înaintea Duminicii Sfintei Cruci, Biserica ne îndeamnă să ne concentrăm asupra noastră, să luptăm împotriva cărnii și a plăcerilor, a răului și a tuturor celorlalte păcate. Dar chiar și atunci când împlinim acestea, suntem permanent îndemnați să privim înainte, să măsurăm și să motivăm efortul nostru prin "ceva mai bun" pregătit pentru noi. Apoi, din Duminica Sfintei Cruci, taina suferinței lui Hristos, a Crucii și a Morții Sale, sunt acelea ce devin centrul slujbelor Postului. Devin "urcușul spre Ierusalim".
În cele din urmă, de-a lungul acestei ultime săptămâni de pregătire începe prăznuirea tainei. Nevoința postului ne-a făcut capabili să dăm la o parte tot ceea ce de obicei și statornic ascunde obiectul central al credinței, al nădejdii și al bucuriei noastre. Timpul însuși, ca să zicem așa, se apropie de un sfârșit. El este măsurat acum nu prin preocupările și grijile noastre uzuale, ci de ceea ce are loc în drumul spre Betania, și mai departe, la Ierusalim. Iar, o dată în plus, toate acestea nu sunt retorice. Pentru oricine care a gustat din viața liturgică adevărată fie aceasta numai o dată și fie chiar imperfect este aproape de la sine înțeles că din momentul în care auzim: "Bucură-te Betanie, casă a lui Lazăr!..." iar apoi: "... mâine Hristos vine..." lumea exterioară devine ușor ireală, iar unii aproape că suferă când intră într-un contact zilnic și necesar cu aceasta (cu lumea exterioară n.tr.) "Realitatea" este aceea care se desfășoară în Biserică, în acea prăznuire care, zi după zi, ne face să realizăm ce înseamnă să aștepți și de ce creștinismul este, mai presus de orice așteptare și pregătire. Astfel, atunci când acea seară de Vineri se apropie și cântăm "săvârșind cele patruzeci de zile cele de suflet folositoare..." nu am împlinit doar o "obligație" creștinească anuală, suntem pregătiți să ne impropriem cuvintele pe care le vom cânta ziua următoare:
"Prin Lazăr te pradă Hristos pe tine, moarte, dar unde-ți este biruința, iadule?"
|
Nimeni, după cum am spus deja, nu poate frecventa tot ciclul slujbelor Postului. Oricine poate participa însă la o parte din acestea. Pur și simplu nu există nici o scuză pentru a nu face din Post, înainte de toate, perioada destinată unei frecventări și participări crescânde la slujbele Bisericii. Din nou, aici, condițiile personale, posibilitățile și imposibilitățile individuale pot varia și pot sfârși în diferite decizii, însă trebuie să existe o hotărâre, trebuie să existe un efort și trebuie să existe "o stăruință".
În primul rând, trebuie făcut un efort special la nivel parohial pentru cuvenita prăznuire a Vecerniei Duminicii izgonirii lui Adam din Rai (a Iertării). Este într-adevăr o tragedie că în atât de multe biserici această slujbă fie nu este săvârșită deloc, fie nu i se acordă suficientă grijă și atenție. Următoarea "prioritate" trebuie acordată primei săptămâni din Post. Trebuie făcut un efort deosebit pentru a participa măcar o dată sau de două ori la Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. După cum am văzut, funcția liturgică a acestor prime zile este aceea de a ne introduce în "starea" duhovnicească a Postului, pe care am descris-o ca "tristețe strălucitoare". Apoi, de-a lungul întregului Post, este imperativ să participăm măcar o seară la Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, cu experiența duhovnicească pe care o implică aceea a postirii totale, aceea a transformării măcar a unei zile într-o adevărată așteptare a Judecății și a bucuriei.
Și astfel, dacă Postul este, așa cum am spus la început, redescoperirea de către om a credinței sale, este și regăsirea vieții sale, a sensului ei divin, a profunzimii ei sfinte. Prin oprirea de la mâncare, redescoperim dulceața ei și învățăm din nou cum să o primim de la Dumnezeu cu bucurie și mulțumire. Prin "reducerea" muzicii și a distracțiilor, conversațiilor și a relațiilor sociale superficiale redescoperim valoarea fundamentală a relațiilor umane, a muncii și artei omenești. Și redescoperim toate acestea pentru că, foarte simplu, îl redescoperim pe Dumnezeu însuși pentru că ne reîntoarcem la El iar prin El la toate acelea pe care ni Le-a dăruit în nesfârșita Lui dragoste și milostovire. Și astfel în noaptea de Paște cântăm:
"Acum toate s-au umplut de lumină și cerul și pământul și cele de dedesupt. Deci să sărbătorească toată făptura învierea lui Hristos, întru care s-a întărit..."
Doamne al Puterilor, fii cu noi
|
|
![]() |